maandag 1 september 2014

rust en humor

als ik iets heb geleerd van mijn tijd in Engeland, en Mr G, is het wel dat Humor zo ongeveer Alles is...
als rechtgeaarde, vroom opgevoede Hollandse was het wel een eye-opener, maar eentje die mijn leven heeft gered. voordat ik op de boot stapte om richting Het Beloofde Land te varen dacht ik dat humor was wat je tegen betaling kreeg in het theater, of heel soms op tv {vaak niet waar wij naar keken} en ook wel eens in een vriendenkring op of school, maar over het geheel genomen was de boodschap die ik meekreeg in het leven dat er niets te lachen viel... het leven was zwaar als het hier niet zwaar was dan was het wel zwaar in Afrika, of Zuid Amerika, of wat voor god-vergeten plek op de aardbol. en daar moest ik mij vooral heel druk om maken... 

alsof dat  hielp...

de humor begon al op de boot naar Engeland. ik had me tegen de zeeziekte op een plek geparkeerd naast een gezin met twee bijna volwassen kinderen, en die waren een soort van pimpampet spel aan het doen, en de meest gestoorde antwoorden kwamen voorbij, dingen waar ik een bank verder zelfs om moest lachen. de lichtzinnigheid waarmee dit kennelijk normale gezin een spelletje speelde was voor mij zo fijn om te ervaren. die lichtzinnigheid ging verder in het gezin waarin ik terecht kwam als au-pair, waar de zoon des huizes meermalen met mij de draak stak, en de vader en moeder zelden een probleem zagen maar rustig naar een oplossing gingen zoeken. rustig. erop vertrouwend dat er een oplossing was, en dat die wel een keer kwam... zo een verademing... 

nou moet ik er wel bij zeggen dat ik die veel frivolere manier van naar het leven kijken daarzo niet meteen adopteerde... lange tijd vond ik het allemaal maar een gestoord, ongeregeld zootje. rommelig, ongedisciplineerd... net als ikzelf dus... maar eenmaal omarmd zag ik hoeveel beter het allemaal bij mij paste. en ontspande ik me, en accepteerde ik mijn relaxtere Zelf... 

en nu ben ik al vijftien jaar aan het vechten tegen die Degelijke Hollandsheid, waar ik geacht word om Georganiseerd te zijn, en Gedisciplineerd... en Volwassen {of wat daaronder verstaan wordt hier} en vooral Serieus... en ik trek het niet meer... 

ik ben er klaar mee...
:-)

{chaotisch} winkelstraatje in Brighton

dorset coast
foto van hier

Geen opmerkingen: