dinsdag 7 juni 2016

kwetsbaar

gisteren, tijdens de sessie die ik had met mijn therapeute, viel ineens het kwartje.

daar was ik zó blij mee, want ik had al maanden het idee dat ik het gewoon niet hard genoeg probeerde. dat ik mijn best niet deed. dat ik een lapzwans ben, die als een soort van trieste ouwe vrijster nog aan het smachten was over iemand die haar ooit de bons heeft gegeven...

ik voel nog steeds een soort gehechtheid aan ex. omdat ik hooggevoelig ben. die gehechtheid had ik gecreeerd {met iemand die liever niet aan hechten doet...} en omdat ik dat ben, hooggevoelig, blijf ik het langer voelen... nog steeds dus. ook al snap ik met mijn hoofd dat die gehechtheid al meer dan een jaar is verbroken {van zijn kant toch zeker} en dat ik verder mag, mijn gevoel is zover nog niet... nog steeds niet...

ik dacht dat ex en ik hadden uitgesproken naar elkaar toe dat we een soort van band zouden blijven houden... waarschijnlijk wilde ik dat hij daar net zo zwaar aan tilde als ik, het net zo zou in gaan vullen... {zonder nieuwe relaties dus}. hij heeft waarschijnlijk gedacht, in een poging om de dingen zo snel en zo soepel mogelijk te laten gaan, dat zijn 'toezeggingen' in die richting door mij net zo licht zouden worden opgevat als door hem... hij denkt dat ik net zo ben als hij. omdat hij dat graag wil. mijn gevoeligheid zit hem danig in de weg...

omdat ik nog steeds een band, gehechtheid, wil met hem {omdat ik zo werk - ik wil een band met iemand, zodra ik voel dat dat kan en de ander te vertrouwen is} nog altijd een link maken. na al die jaren... dus als hij mij vraagt {uit beleefdheid? uit angst dat hij mij helemaal kwijtraakt en zo minder makkelijk de kinderen zal zien? omdat ik dingen weet van hem? omdat hij mij stiekum toch eigenlijk nog gewoon aardig vind?} wat ik van een bepaalde situatie vind tussen hem en mij, denk ik dat hij wil weten hoe ik me voel... omdat ik graag wil dat hij daar interesse in heeft... en toen ik antwoordde dat ik het soms lastig vind, omdat ik nog steeds af en toe worstel met gevoelens voor hem, omdat ik nou eenmaal zo in elkaar steek, denkt hij dat ik nog steeds elke avond in bed lig te huilen over wat voorbij is... dus krijg ik dat terug, met de mededeling dat ik vooral toch eens moet gaan daten, want Het Leven Is Veel Te Mooi Om Jezelf Zielig Te Voelen... en hij had geen zin om steeds te moeten kijken naar mijn verdriet... huh?

het grote verschil tussen ex en mijzelf kwam daar dan héél duidelijk naar voren: ik ben heel gevoelig en wil soms kwetsbaar {mogen} zijn {als ik me veilig genoeg voel} en blijf lang in dingen hangen, heb heel lang tijd nodig om zaken te verwerken {en een relatie van bijna 25 jaar is best wel een Zaak...}; hij piekert er niet over om zich kwetsbaar op te stellen, laat gedane zaken achter zich en gaat verder... hij begrijpt totaal niets van mijn gevoelens, en ik probeer al 25 jaar net te doen alsof ik ben net als hij... {omdat ik lang minder gevoelig wilde zijn, omdat ik totaal geen goeds zag in mijn kwestbare, gevoelige zelf... nu leer ik hoe ik een pantser kan gebruiken als dat nodig mocht zijn... wist nooit dat ik dat mocht, of kon...}.

maar gisteren dus, tijdens een gesprek met mijn therapeute, voelde ik eindelijk dat ik niet gek ben, dat ik - op mijn manier - stinkend mijn best doe... dat het voor mij Normaal is dat ik me zo voel, dat het meer dan een jaar verder nog steeds voelt alsof het net gebeurd is... ik ben geen lapzwans, een zielig wegkwijnend Miss Havisham figuur, maar een sterk-genoeg mens wat veel te lang heeft geprobeerd een band te smeden met iemand die daar agressief van werd... iemand die ik zo bewonderde dat ik mijn eigen kracht inleverde. met wie ik mooie herinneringen heb, maar met wie ik geen connectie meer hoef te voelen. ik mag een connectie met mezelf gaan voelen... de liefde zijn die ik wanhopig zocht in hem. op mijn manier...

{dit artikel is een vertaling uit het engels en maakte voor mij heel veel duidelijk...}



2 opmerkingen:

Kati zei

Oh wauw, dit is zo herkenbaar! niet alleen jouw schrijven maar het artikel ook. Zelfs na bijna 10 jaar gescheiden te zijn voel ik soms nóg de pijn van het gevoel een mislukkeling te zijn dat ik geen huwelijk goed houden kon (heb je 2 mensen voor nodig I know) of dat we daarna geen vrienden konden blijven (ook daar zijn 2 mensen voor nodig en met een egoïst is t lastig vrienden blijven) Vaak merk ik dat het ergens nog knaagt. Je kunt er maanden niet aan denken en dan ineens word je getriggerd en dan denk je er weer aan; kun je weer het gevoel krijgen dat.... enz. een mens zit moeilijk in elkaar soms...

Daan zei

denk dat als een gevoel echt heel diep is ingenesteld in je wezen, omdat je het daar hebt toegelaten, om allerlei redenen, het heel lastig is om er weer uit te krijgen, permanent... ook geen idee of het wel kan, ook... leren accepteren dat het bij je hoort, net als andere dingen die in je leven zijn gebeurd, maar het je niet laten domineren... of zo...

maar inderdaad wel heel raar, dat het steeds maar terug kan blijven komen... na al die tijd...