woensdag 13 juli 2016

schaamte lozen

waar schaam jij je voor?
wat mag niemand weten over jou?
waar sla jij jezelf mee rond de oren omdat je het doet/voelt/ernaar verlangt?

schaamte kan goed zijn, het is een soort van sociale controle binnen jezelf, die je nodig hebt om normaal te kunnen functioneren. innerlijke discipline te kweken. in een gezond kind wordt lichte schaamte aangewend {het voelt het vanuit zichzelf} om het een mooi, gezond platform te geven naar volwassenheid...
helaas zijn weinigen onder ons Helemaal Gezond opgevoed. omdat wij worden grootgebracht door mensen die zelf nog worstelen met allerlei niet-opgeloste schaamte-gevoelens.

het gaat fout wanneer we ons voor dingen gaan schamen die nuttig zijn. dingen die Normaal horen te zijn. waardoor we ons waardeloos gaan voelen, of slecht, niet goed genoeg, en eetproblemen krijgen, of drugs gaan gebruiken, of heel veel kopen, of  werken, of ons dingen ontzeggen die we nodig hebben, om gevoelens uit te vlakken, of om onszelf te straffen.

we leren dat het slecht is als we verdriet uiten na een bepaalde leeftijd, of boosheid voelen, of knuffels willen, of iets heel graag willen leren of juist niet kunnen. omdat opvoeders er boos om werden, of er juist een reactie van overdreven positiviteit kwam...

{deze link op Youtube -- in het engels -- gaat erover en legt het supergoed uit...}

vanmorgen kwam dit besef ineens bij me binnen - ik had in een brief naar een vriendin in UK geschreven dat ik nog steeds worstel met bepaalde gevoelens, omdat ik me schaam ervoor. wat als de kinderen erachter komen? wat als mijn ouders het te weten komen? wat als de Wereld erachter komt?

ik schaam me er gigantisch voor...

ik schaam me ook voor mijn lijf - het is lelijk en dik en onaantrekkelijk...
ik schaam me voor mijn verlangen naar geld en een mooi huis en een leuke auto die het gewoon doet... het is gulzig en slecht...
ik schaam me voor het feit dat ik {soms} bang ben om alleen te blijven... het is triest en niet Modern...
ik schaam me voor mijn verdriet...
ik schaam me dat ik jaloers ben op de nieuwe vriendin van ex...
ik schaam me voor al mijn tekortkomingen... voor alle dingen die ik nooit goed geleerd heb... dat ik niet assertief ben, of Heel Vrouwelijk, of sexueel ontspannen, of sociaal nieuwsgierig...

door deze schaamte-gevoelens hebben wij geleerd om een andere, acceptabele versie van onszelf neer te zetten in de wereld. eentje ie geen straf krijgt, of die oke word gevonden. omdat wij boven alles geaccepteerd willen zijn, geliefd willen zijn, tegen elke prijs. al worden we er doodziek door...

is hier dan nog wat aan te doen?
jazeker -- door het onder ogen durven komen...
{h}erkennen waar we ons over schamen...
dit accepteren, en jezelf toestemming geven om het er te laten zijn... stapje voor stapje, beetje bij beetje, stukje voor stukje... maar geef jezelf de toestemming ie je nodig hebt... voel jezelf om mee te beginnen veilig in jezelf - wordt voor jezelf de Liefdevolle Opvoeder die je nodig hebt...


Geen opmerkingen: